<Deel 1 / <Deel 2
door Els Smits, Vakblad Natuurlijke & Integrale Gezondheidszorg (editie mei/juni 2018)
(vervolg van “Hoe communiceer ik met mijn client? Deel 2“)
Valkuilen en blinde vlekken: hoe communiceer ik met mijn cliënt?
Voor de therapeut is het daarnaast van belang dat deze beseft dat hijzelf getriggerd kan worden in het gesprek. ‘Een trigger die ikzelf altijd sterk had, was dat als er na een training één persoon was die het niet goed vond, me dat echt dwarszat, ook als de rest wel enthousiast was. In de groep merkte niemand dat, maar thuis had ik er last van. Mij is duidelijk geworden dat daar mijn behoefte aan erkenning onder zit. Als er maar één iemand was die niet die erkenning voedde, dan kwam ik al in hongersnood terecht. In een soort leegte, een soort pijn. En dan ging ik mezelf en die ander verwijten maken. Inmiddels weet ik dat als zoiets gebeurt, het voor mij om erkenning gaat, dus dat lijntje is heel kort geworden. En met die erkenning ben ik heel veel bezig geweest.
Bij een vergiet loopt alles wat erin komt er weer uit. Je kunt jezelf ook voorstellen als een vergiet, waar gedurende je leven gaten in zijn gekomen, soms groot, soms wat kleiner. Voor mij was erkenning een behoorlijk gat. En veel mensen, ook ik, hopen bijvoorbeeld door heel hard te werken die gaten van erkenning op te vullen. Daarom stel ik nu constant de vraag aan mezelf: Erken ik mezelf? Erken ik mezelf in wat ik geleverd heb? Ben ik daar tevreden over? Los van of er nou wel of niet twintig anderen zijn die tevreden zijn, want die schijn ik niet te horen. Dus het gaat erom, wat vind ik? En op het moment dat ik me verbind met wat ik er zelf van vind, kan ik er ook in vrede mee zijn.
Soms kom ik tot de conclusie dat ik er zelf eigenlijk niet helemaal tevreden over was. Daar kan ik dan wat aan doen een volgende keer. Maar het kan ook zo zijn dat ik constateer dat ik alles heb gedaan wat binnen die situatie mogelijk was. Dan kan ik het accepteren en loslaten. Nu merk ik dat ik innerlijk rustig blijf als zoiets gebeurt. Iedere keer weer die erkenning intern voeden, heeft het gat kleiner en kleiner gemaakt. Ik denk dat daar in therapeut-cliëntrelaties de essentie ligt, dat iemand aan zichzelf gaat geven wat hij mist en zo zijn eigen gaten in het vergiet gaat dichten. Dat is de kracht van geweldloze communicatie. Ik ga jou niet iets leren, het gaat erom dat jij jezelf iets gaat leren.
Veel hulpverleners doen hun werk vanuit een eigen onvervulde behoefte. Dus met ons werk zoeken we ook iets voor onszelf, zoals erkenning. Soms willen we wat ons als kind is overkomen te vuur en te zwaard bij anderen voorkomen. Daarom kun je in de jeugdzorg hele fanatieke hulpverleners tegenkomen. Een betrokkenheid die over grenzen heen kan gaan, vanuit je eigen geschiedenis. Zo is het nou eenmaal, dat geeft ook niks, maar het is wel goed als je daar als therapeut bewustzijn op ontwikkelt. Zoals ik dat met die erkenning heb gedaan.
’ Probeer je er als therapeut ook steeds bewust van te zijn wanneer je een mening hebt over wat de cliënt zegt of de neiging hebt hem gerust te stellen. ‘
Dat gebeurt iedereen. Mij net zo goed. Als ik merk dat ik iemand geruststel terwijl hij daar niet om gevraagd had, kan ik dat alsnog terugdraaien. Dan leg ik uit dat ik opmerk dat ik dat doe en vraag of hij behoefte had aan geruststelling. Vaak blijkt dat niet het geval te zijn. Het is zó belangrijk om eerst aan te sluiten bij iemand, voordat je begint te zenden. Eigenlijk zijn die behoefte en woorden (zie kader en website) voor iedereen heel belangrijk om in je zelfbewustzijn, maar ook in je heelheid aan te komen. Zelfverbinding noem ik dat.’
Dit artikel is geschreven door Els Smits in Vakblad Natuurlijke & Integrale Gezondheidszorg (editie mei/juni 2018)
Els Smits studeerde Voeding aan de Landbouw Universiteit Wageningen en massagetherapie aan de Holos Academie. Naast haar werk als massagetherapeut, werkt ze voor het Vakblad Natuurlijke & Integrale Gezondheidszorg en is ze docent bij Esoterra Massage-opleidingen. Drie specifieke werkterreinen die elkaar over en weer voeden en beïnvloeden.
Lees hier meer over Geweldloze Communicatie, of neem contact op met Thera Balvers